Beszámolók


 

18.11.2019

Renault Trucks K - Litvánia - Vilniaus Regiono Keliai

A Vilnius régióban működő állami útkarbantartó cég hóeltakarítással és jégtelenítéssel biztosítja a az autósok számára a biztonságos közlekedés körülményeit. Saulius Batvinksas, a vállalat műszaki részlegének vezetője listába foglalta a hókotróként üzemeltetett Renault Trucks K legvonzóbb tulajdonságait.

  • VILNIAUS REGIONO KELIAI

    1990: Alapítás éve.

    300: Alkalmazottak száma.

    32: billenőkosárral ellátott teherautó, ebből egy Renault Trucks K, és nyolc Renault Kerax.

    2000 KM: Karbantartandó aszfaltút hossza.

Miért választották a Renault Trucks K-t?

Saulius Batvinskas — Pontokba szedtük az elvárásainkat, és a tenderre beérkezett pályázatok közül a Renault Trucks K felelt meg legjobban a kiírt követelményeknek. Minden kihívásra tökéletes választ ad, és mi pontosan ilyen teherautót kerestünk: természetesen nagyon sokat nyomott a latba a mértéktartó fogyasztása, de ugyanilyen fontos volt a nem mindennapi robusztussága, amely ellenállóvá teszi a hőingadozásokkal és a korrózióval szemben.

Melyek a főbb előnyei?

S.B — Az erős motor és a rendkívül hatásos fékrendszer. A járművet teljesen védett dobfékekkel látták el, ezek nagyon hasznosak és hatékonyak, amikor nyáron a kőfejtőben, télen az utakon dolgozunk. A csökkentett sebesség funkciónak különösen télen az utak jégmentesítésekor vesszük hasznát, amikor araszolni kell a járművel.

5% A Renault Trucks K ennyivel kevesebbet fogyaszt a járműflotta többi teherautójához képest.

Az üzemanyag-fogyasztás is a javára billenti a mérleget?

S.B — A nehéz rakomány miatt a teherautóink sokat fogyasztanak. A Renault Trucks K öt százalékkal kevesebbet fogyaszt, mint a többi teherautónk. Üzemanyagtartályának kapacitása körülbelül 350 liter, ami azt jelenti, hogy egy tankolással 500-600 kilométert tudunk vele megtenni.

Milyen körülmények között dolgoznak a teherautók?

S.B — Ez is szerepelt a műszaki követelményeink között: a járművek legyenek képesek mínusz 40 fokos hidegben és plusz 40 fokos hőségben is kifogástalanul dolgozni. Az elmúlt télen mínusz 30 fokban is gond nélkül el tudtunk indulni a Renault Trucks járművekkel. A Renault Trucks K előnyei között említeném még az acél lökhárítót és az összes mechanikai elem kiváló védettségt.

Melyek azok a felszerelések, amelyek megkönnyítik a sofőrök munkáját?

S.B — A visszapillantók formája rendkívül széles kilátást tesz lehetővé, az oldalsó visszapillantókat megfelelő védelemmel látták el a hó és a felverődő sár ellen. A jármű alján elhelyezett kerekek egyik oldalon sem lógnak ki. A Renault Trucks fülkéje arról tanúskodik, hogy a tervezők semmiről nem feledkeztek meg. A fűthető ülések magasságban állíthatók és hátrafelé csúsztathatók. A sofőröket elsősorban a fülke tágassága nyűgözi le. Nemcsak kényelmesen mozognak benne, de praktikus is, hiszen akár egy nagyobb szerszámos láda is elfér benne.

SZEMÉLYES VÉLEMÉNY

Ricardas Kasperavicius, a vállalat sofőre a Renault Trucks K-ról.

A 36 éves Ricardas Kasperavicius mindig olyan munkát végez, amit az aktuális időjárási körülmények megkövetelnek. Akár hóeltakarításról és az utak felszórásáról, akár éjszakai vagy csúcsidőben végzendő munkáról van szó, azt mindenkor a Vilniustól 30 kilométerre található Trakai faluhoz vezető főúton végzi.
A vállalatnál tizenöt éve dolgozó sofőr így számol be: « Kész öröm a Renault Trucks K-t vezetni. Rendkívül csendes, semmilyen vibrációt nem érezni. » Ezen a télen kemény fagyok voltak Litvániában, az utakat vastag hótakaró borította. Ricardas szerint a Renault Trucks K tökéletes választás ahhoz, hogy rendben tartsa a gondjaira bízott útszakaszt. « Több sót vagy homokot lehet vele elvinni, mint más teherautóval, akár tizenegy tonnát is» – hangsúlyozza. A Renault Trucks K másik erőssége a mértéktartó fogyasztás. A pontos adatok ismerete nélkül Ricardas minden egyes forduló után megállapítja, hogy igen gyakran úgy tér vissza, hogy az üzemanyagtartály több mint félig tele van. A városi használatra is különösen alkalmas járművet két tolólappal szerelték fel. « Ezzel az autóval több munkát tudok elvégezni, ráadásul gyorsabban.
Ahhoz, amit ma egyedül elvégzek, korábban két teherautó kellett volna » – állítja Ricardas. A gyorsaság viszont fokozott biztonságot követel meg, különösen a mostoha időjárási viszonyok között. A sofőrnek nagyon óvatosan kell kezelnie az első és az oldalsó tolólapot. A sokféle műveletet – útellenőrzés, hóeltakarítás ellenőrzése, az út jégtelenítése – gyakorlatilag egyidejűleg kell végezni, ami nagyfokú koncentrációt igényel.
« Erősen oda kell figyelni, ebben nagy segítséget nyújtanak a visszapillantók » – avat be Ricardas. Trakai egy erdős-mezős területen fekszik, ahol gyakran kell az elakadás veszélyével fenyegető egyenetlen talajon haladni.
Ilyenkor nagy hasznát veszi a differenciálzárnak. « Amikor át kell mennünk a mezőn, kipörögnek a hátsó kerekek. Ekkor bekapcsol a differenciálzár, ami nagy segítséget jelent. A rendszer használatával a többi meghajtott kereket is segítjük, így a jármű sokkal könnyebben halad» – magyarázza a sofőr.

« Semmilyen gondunk nincs a Renault Trucks K-val.»

Saulius Batvinskas