Beszámolók


 

15.11.2019

Renault Trucks C Optitrack - Franciaország - Transports Ferrato

Christian Vinet április óta teszteli az új Renault Trucks C Optitrack teherautót. Azóta mindenféle körülmények között lehetősége nyílt próbára tenni a jármű képességeit: közúton, építési területeken, laza talajon, csúszós utakon. A tesztek alapján könnyen manőverezhető, sokoldalú és robusztus autónak bizonyult.

  • TRANSPORTS FERRATO

    TEVÉKENYSÉG: sofőrös teherautók bérbeadása a kommunális és az útépítő szektornak.

    ALAPÍTÁS: 1962, Marseilles.

    FLOTTA: 55 jármű, köztük 8 saját tulajdonú és 4 hosszú távú bérleti konstrukcióban üzemeltetett Renault Trucks T.

    ALKALMAZOTTAK: 50.

Reggel hat óra. Alig néhány kilométerre Marseilles öreg kikötőjétől, Christian Vinet a munkakezdésre készül a Transports Ferrato-nál. A cég teherautókat ad bérbe kommunális feladatokra és útépítésekre. Ma elsőként egy kotrógépet kell felvenni a La Ciotat hajógyárban, majd elvinni egy építkezésre. Ezután a Gardanne külszíni fejtésre kell elszállítani egy rakomány murvát újrahasznosításra, míg a nap végén a várostól északra folyó útépítésre kell kimennie. Az ütemtervben az egyes feladatokhoz szükséges különböző utánfutók átcsatolására is jut idő. Néhány hónapja Christian Vinet egy 4x2-es hajtásképletű, Optitrack rendszerrel felszerelt Renault Trucks C teherautóval látja el a sokszínű feladatokat.


A JÁRMŰ, AMELY MINDEN SZITUÁCIÓHOZ KÉPES ALKALMAZKODNI


„Egy 6x4-es vontatót szerettem volna lecserélni egy szintén dupla tengelyesre, 50 tonnás vontatókapacitással.” -mondja Robert Ferrato. „Egyrészről erősnek kell lennie, másrészről képes kell legyen a legnehezebb helyzetekből, a legrosszabb terepviszonyok közül is kijutni. Jó döntést hoztam!” Christian felakaszt egy nehéz gép szállító félpótkocsit a C Optitrack mögé és elindul La Ciotat felé. „Egy hónapja vezetem ezt az autót és egyelőre nagyon elégedett vagyok vele, mert többet tud, mint amire számítottam, különösen, hogy 4x2-esről van szó!” Christian 23 éve dolgozik kamionsofőrként. „Kezdetben nyerges szerelvényeket vezettem hosszú távú útvonalakon, aztán átnyergeltem a közszolgálati feladatok ellátására.
De szerelői képesítésem is van.”
Ilyen korán reggel még könnyedén áramlik a forgalom a tengerpart mellett futó autópályán. Ahhoz, hogy eljusson a hajógyárba Christiannak át kell vágnia az óvároson, a régi kikötőn, néhány szűk körforgalmon és így tovább. La Ciotat-t nem efféle autókra méretezték, a sofőr mégis gond nélkül eléri úti célját.
A kotrógép egy egy darabka parlagon heverő területen áll, körülötte a környék fénykorára emlékeztető csarnokok.
A hajógyárban manapság luxusjachtok készülnek és karbantartással is foglalkoznak. Néhány perc elteltével a gép már a tréleren áll, leláncolva, Christian pedig indul is tovább. Közben sűrűbbé vált a forgalom, gyakran lelassul, meg-meg áll hogy aztán újra és újra dombnak felfelé kelljen elindulni a szerelvénnyel.
„Megfogott a Renault Trucks C úttartása. Az automatizált manuális váltómű pedig teljesen zökkenőmentesen kapcsolja a fokozatokat, olyan jó a kalibrálása. Nekem mindössze az adaptív sebességszabályzót kell aktiválni és a jármű a lassítást is magától végzi ha kell. A fékpedált nem is nagyon használom.” Könnyed vezethetősége a fogyasztásra is jótékony hatással van. „Az elődjéhez, a Renault Premiumhoz hasonlítva ugyanolyan körülmények között akár 160-180 litert is meg lehet takarítani. Automatikus módban a fordulatszámmérő soha nem megy ki a zöld tartományból.”


SOKOLDALÚ TEREPES


A Transports Ferrato depóba visszaérkezve ideje vontatmányt cserélni. Christian egy A Transports Ferrato depóba visszaérkezve ideje vontatmányt cserélni. Christian egy Érkezéskor 27 tonnát nyom a szerelvény, a lerakodási ponthoz pedig csúszós és helyenként meredek földutak labirintusa vezet. „Amint kezd nehézkessé válni a haladás, érdemes rögtön bekapcsolni az Optitrack módot, hogy az első két kerék is részt vehessen a hajtásban.”
Így olyan körülmények között, ahol egy 6x4-es elvesztené a tapadását és csak nehezen jutna előre, a C Optitrack képes legyűrni az akadályokat. „Csak egy gombot kell megnyomnom a műszerfalon az Optitrack hajtásmód aktiválásához. Ezután nyugodtan elfelejtkezhetek róla, 25 kilométer/órás sebesség felett ugyanis automatikusan ki is kapcsol.” Épp ezért Christian nyugodtan koncentrálhat a vezetésre, hogy a szűk kanyarokban és a meredek lejtőkön, megfelelő sebességgel haladjon.
A lerakodási ponthoz érve egy meredek rámpán kell feltolatnia a murvakupac tetejére. Ez azonban meg sem kottyan a C Optitracknek. „Előfordult már, hogy más autókkal elakadtam ezen az emelkedőn, meg sem tudtam mozdulni, mert megakadt lökhárítójuk. A C Optitracknek sokkal nagyobb a szabad magassága, és a mellső terepszöge miatt bárhova képes eljutni, még szörnyű terepviszonyok között is!”


"Hegyeket hordhat el vele, mert megállíthatatlan."


Christian Vinet,
a Transports Ferrato sofőrje

 

KÉZZEL FOGHATÓ FEJLŐDÉS A TERMELÉKENYSÉGBEN


A C Optitrack következő tesztje egy mobil aszfaltkeverő telep elszállítása.
A félpótkocsi felvétele hosszadalmas és kényes művelet, amely legalább háromnegyed órát vesz igénybe. „Ezek a trélerek rettentő nehezek és 35 méter hosszúak is lehetnek. Mindig észben kell tartani, hogy az egész manővert centiméteres pontossággal kell végrehajtani, előre, hátra, újra és újra...
Háromnegyed óra után általában tűzforró a kuplungtárcsa.” Christian ezúttal sem tudja elrejteni meglepettségét a C Optitrack teljesítményén.
„Elképesztően jól manőverezhető, meglepett, milyen könnyű volt elindulni a négykerékhajtással. Sikerült megmozdítani a trélert, pedig nagyon-nagyon régóta állt már egy helyben és a fékek is be voltak ragadva! Az Optitrack lehetővé teszi, hogy a hátsó tengely egész finoman kezdjen hajtani a kuplung túlterhelése nélkül.” A szerelő fürkésző tekintete folyamatosan figyeli az autó viselkedését. Az ügyfelek ugyanis szintén ezt teszik, amikor a bérbe vett jármű munkáját figyelik, hogy eldöntsék, kibérelik-e még egyszer... vagy nem! „Olyan jó a megítélése az építkezéseken, hogy már most majd’ egy évre előre be van táblázva a naptár.”

DURANCE GRANULATS

A Gardanne kőbányában található Durance Granulats vállalat egyik fő tevékenysége, hogy mészkövet nyer ki az alluvium nevű üledékes kőzetből, illetve inert, tehát nem veszélyes építőipari hasznosít újra. „A vállalat úttörő e területen, ebben a régióban.” -mondja Alexandre Liegeon telepvezető. „Telepeink – a Gardanne és a Meyrargues – évente 300 000 tonna inert anyagot és konténeres sittet vesznek át a hulladékkezelő cégektől.”
A piac gyorsan fejlődik, mivel az újrahasznosított anyagok nemcsak olcsóbbak, de jobb minőségűek is a természetes úton előállítottaknál.„Az újrahasznosítási folyamattal előállított anyagoknál képesek vagyunk megőrizni a végtermék eredeti tulajdonságait.” Ez a folyamat a teherautók szüntelen áramlásával jár, egyesek lerakodnak, mások készterméket visznek. Jelenleg e hulladék 60 százaléka kezd új életet aggregátumként, amely 20 000 ember éves fogyasztásának felel meg. Így többek között a természeti kincsek kitermelése is visszafogható, kevesebb hulladék kerül lerakókba és a mindkét irányban rakottan közlekedő teherautóknak köszönhetően a közúti forgalom mértéke is csökken.

KÉNYELEM KÉZ A KÉZBEN A BIZTONSÁGGAL ÉS A ROBUSZTUSSÁGGAL


„Napi hat-hét órát töltök a fülkében, a ki- és berakodást, illetve a trélerek cserélgetését nem is számolva.” -mondja Christian. „A Renault Trucks C fülkéje a dupla üvegezésnek köszönhetően ugyanakkor teljesen csendes. Mindent nagyon jól kitaláltak, az összes kezelőszerv kézre esik. A Bluetooth® kihangosító is sokat fejlődött, immáron egyáltalán nem visszhangos, a fedélzeti komputer pedig kimondottan ötletes. A tárolórekeszek tágasak, az ágy pedig kényelmes... Így persze minden reggel öröm munkába jönni, mert sokkal kevésbé stresszes és nem is annyira fárasztó a napi rutin.
A tachográfot be lehet programozni, hogy 10, 15 vagy 20 perccel a pihenő előtt figyelmeztessen, így van időnk megállóhelyet találni.” Kényelem, amelyet az útviszonyok sem befolyásolnak: „Meglepődtem, hogy mennyire kényelmes a fülke, mivel az előző Renault Premiumommal ellentétben ez nem légrugós. Még sáros vagy sziklás terepen is stabil marad a fülke és mindig kiegyenlíti az úthibákat.” Az acél lökhárítók, a nagy hasmagasság és a megerősített vonónyereg mind hozzáadnak a jármű biztonságához és megbízhatóságához. Robert Ferratonál a C Optitrack egyelőre ötösre vizsgázott. „Egy olyan jól manőverezhető, 4x4-es vontatót akartam, amely nemcsak nagy teljesítményű, de minden tekintetben gazdaságos és tartós, így az üzemanyag mellett a gumikkal, a fékekkel, a kuplunggal és a többi alkatrésszel is spórol. Tény, hogy ez az autó még elég új, de egyelőre elégedettek vagyunk és az ügyfeleink több ilyen autót kérnek!”

A „TERMÉKELŐNY”

AZ OPTITRACK RENDSZER
A Renault Trucks C, az első kerekeihez felszerelt hidraulikus motoroknak köszönhetően, ideiglenes jelleggel kihasználhatja az összkerékhajtás előnyeit. A könnyen bekapcsolható egység 0 és 25  kilométer/órás sebesség között használható, e tempó fölött automatikusan kikapcsol. Az Optitrack egyik eleme az Optidriver robotizált manuális váltómű, amely Voith hidraulikus retarderrel is párosítható. Ennek köszönhetően az Optitrackkel felszerelt autók egyszerre sokoldalúak, gazdaságosak és erősek, ráadásul a hagyományos összkerékhajtású teherautóknál nagyobb a hasznos teherbírásuk. Fordulóköre lehetővé teszi, hogy szinte bárhova eljusson és bármilyen terepen kimásszon a nehéz helyzetekből.